PERSBERICHT: Bewonersgroep bouwt tochtige oudbouw om in energiezuinige pareltjes

Door op 27 februari 2018

HAARLEM – Eenentwintig huishoudens uit Haarlem-Oost zullen dit voorjaar hun karakteristieke jaren ’20 woningen ombouwen van tochtige oudbouw tot duurzame parels. Bijna 100 jaar na de oorspronkelijke oplevering zullen de kleine arbeiderswoninkjes in het hart van de Amsterdamse Buurt als een van de eersten in Haarlem energiezuinig worden gerenoveerd. Een streven dat past in de ambitie van de Gemeente Haarlem om voorop te lopen in de transitie naar gasloos wonen.

Gezamenlijke zelfbouw

Voor de realisatie van de plannen heeft de toekomstige bewonersgroep van de Alberdingk Thijm- en Van Zeggelenstraat, bestaande uit bijna allemaal starters van in de 20 en 30, een zogenaamde CPO-vereniging opgericht. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap houdt gezamenlijke zelfbouw in en is een bouwvorm die al sinds de crisis aan een flinke opmars bezig is. Door samen met je buren de bouwwerkzaamheden af te stemmen, onderzoek te doen naar duurzame maatregelen en collectief in te kopen kom je tot een gedegen en efficiënt plan. Onder de pakkende naam CPO van A tot Z zullen de bewoners van het klushuizenproject dan ook veel van de planning en organisatie rondom de renovatie voor eigen rekening nemen. Nu de tekeningen van de architect binnen zijn en de aannemersselectie achter de rug, komt de daadwerkelijke uitvoering van het project in zicht. In april zal de aannemer het eerste blok van woningen verbouwen, daarna kunnen de kopers zelf aan de slag.

Impuls voor Amsterdamse Buurt

16 augustus 2017 werd daartoe een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen de vereniging van kopers en Elan Wonen. Kopers verplichtten zich daarbij door middel van een ‘programma van eisen’ tot een renovatie met nieuwbouwstandaard. Voor de woningcorporatie is het doel om een positieve impuls te geven aan de Amsterdamse Buurt. Met de verkoop van de corporatiewoningen wordt namelijk een meer gemêleerde samenstelling beoogt. Samen met veel nieuwbouw in de wijk moet dat leiden tot meer woongenot, een beter imago voor de Amsterdamse Buurt en een verduurzaming van de woningvoorraad.

Duurzaamheid en inspireren

Ook bij veel van de aanstaande klussers staat verduurzaming hoog op de to-do lijst. Naast het bouwen aan een eerste droomhuis is het voor velen ook een uitgelezen kans om rekening te houden met het klimaat. Zeker nu er met 21 woningen echt een verschil gemaakt kan worden is het duurzaam renoveren een mooie uitdagende ambitie.

“We willen de kans om een duurzame en liefst gasloze woning te realiseren met beide handen aangrijpen, voor het klimaat maar ook voor lage maandlasten. Daarbij leek het ons een goed idee om onze kennis over duurzaam renoveren te delen met onze buurtgenoten. Veel mensen willen wel iets met duurzaamheid maar vinden het lastig om op voorhand achter de kosten en besparingen te komen”, aldus bewoner Jason over duurzaamheid.

Op dit moment is de vereniging bezig met het inventariseren van de mogelijkheden rondom duurzame maatregelen en subsidies. Om tegelijkertijd buurtgenoten voor te lichten en misschien zelfs te inspireren, deelt CPO van A tot Z alle onderzoeksresultaten, opgedane kennis over duurzaamheid en informatie over partners op de website www.cpovanatotz.nl. Via deze website is de bewonersgroep bereikbaar voor vragen en een rondleiding langs hun toekomstige duurzame installaties. Zowel de Gemeente Haarlem (middels De Groene Mug) als ook de Provincie Noord-Holland ondersteunen de vereniging in deze activiteiten.

Misschien vind je dit ook leuk

Laat een reactie achter